4 квітня 2016 року набрали чинності норми закону
№888-VIII
4 квітня 2016 року набрали чинності норми закону №888-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг", що торкаються сфери реєстрації місця проживання. Насправді, зміни – косметичні.
Що саме змінив закон?
1. Можна забути про "паспортний стіл".
Тепер замість Державної міграційної служби України для реєстрації місця проживання треба звертатися до виконавчого органу місцевої ради.
2. У випадку зміни місця проживання вже не потрібно нести талон зняття з реєстрації.
Навіть якщо нове місце проживання особи знаходиться в іншій адміністративно-територіальній одиниці, то реєстраційний орган все одно самостійно надсилатиме повідомлення про зняття особи з реєстрації за попереднім місцем проживання особи.
3. Розмір плати за реєстрацію місця проживання дещо підвищено.
Якщо раніше вартість реєстрації становила 0,05 неоподаткованого мінімуму доходів громадян – 85 копійок, то зараз реєстрація коштує 0,0085 розміру мінімальної заробітної плати – 12 гривень 33 копійки.
4. Пом'якшено адміністративну відповідальність за проживання без реєстрації місця проживання.
Якщо раніше передбачались як попередження, так і штраф – то тепер залишили лише попередження. Воно застосовуватиметься до осіб, які цілеспрямовано прибули реєструвати нове місце проживання, проте після зняття з реєстрації попереднього місця проживання вже спливло 30 календарних днів.
Отже, певні зміни дійсно відбулись.
Однак сама дозвільна модель реєстрації місця проживання, тобто система, за якої особа "прив'язана" до прописаної адреси у паспорті, – залишається.
Закон стосується насамперед процесу з децентралізації влади. У громадян більше немає потреби звертатися до Державної міграційної служби, і вони можуть отримати цю послугу максимально близько до свого місця проживання та набагато швидше.
Крім того, для отримання послуги тепер доведеться витрачати замість 3 днів, як це було фактично, адже документи з центрів надання адміністративних послуг передавалися до ДМС і назад у зворотному порядку, до 30 хвилин.
Однак щодо самого змісту "реєстрації місця проживання" та процедури – зміни наразі не принципові.
Громадяни й надалі мусять збирати документи та підтверджувати право проживання у житлі для цієї реєстрації, оскільки перелік документів, необхідний для даної процедури, не зазнав суттєвих змін.
А без цього, в свою чергу, неможливо отримувати більшість адміністративних і соціальних послуг.