Виконавчий комітет Саксаганської районної в місті ради Офіційний вебсайт виконавчого комітету Саксаганської районної в місті ради

Звітуємо територіальній громаді: відділ інформатизації

Сучасне життя та загальносвітові тенденції вимагають від нас масштабного, глибинного та динамічного проникнення інформаційно-комунікаційних технологій в усі сфери життедіяльності особи, суспільства, суб’єктів господарювання та держави. Всі повторювані щоденно операції зберігання даних, оформлення документів, побудови графіків, таблиць, штатних розписів, створення листів передбачають застосування комп'ютерів.

Фундаментальною межею цивілізації є зростання виробництва, споживання і накопичення інформації у всіх галузях людської діяльності. Все життя людини так чи інакше пов'язано з отриманням, накопиченням і обробкою інформації.

Обробку інформації посадовими особами органів місцевого самоврядування вже неможливо уявити без персонального комп’ютера з багатофункціональним друкувальним пристроєм.

Щорічно з районного у місті бюджету виділяються кошти на придбання комп’ютерної техніки. Протягом 2016 року на придбання комп’ютерної техніки з районного у місті бюджету витрачено 138306 гривень, з них 30078 на придбання друкувальної техніки, що у матеріальному вигляді становить одинадцять одиниць комплектів комп’ютерної техніки та чотири багатофункціональних пристроїв. В 2017 році спостерігається збільшення витрат на придбання техніки, проте враховуючи збільшення вартості комп’ютерної техніки, кількість придбаних комплектів збільшилась не суттєво.

Кошторисом видатків виконкому районної у місті ради на 2018 рік передбачено на придбання комп’ютерної техніки лише 11725 гривень. Станом на 01 листопада 2018 року придбано дев’ять одиниць комп’ютерної та дев’ять  одиниць друкувальної техніки на загальну суму 205138 гривень. Зазначені закупівлі вдалося виконати за рахунок економії районного у місті бюджету.

На жаль, стан забезпечення даною технікою не можна назвати задовільним. Враховуючи кількість працівників виконкому районної у місті ради, щорічне оновлення парку комп’ютерної техніки повинно становить не менш як 15 відсотків.

Виконкомом районної у місті ради кожного року проводяться закупівлі ліцензійного програмного забезпечення, а саме: операційних систем Microsoft Windows 10, офісних продуктів Microsoft Office, антивірусного програмного забезпечення ESET Endpoint, проте їх частка у співвідношенні до потреби невелика. На даний час виконкомом придбано 36 одиниць операційних систем, 10 офісних продуктів та 70 одиниць антивірусних програм. Це лише невеликий відсоток від нагальної потреби. З метою стовідсоткового забезпечення робочих місць ліцензійними програмними засобами відділом інформатизації неодноразово надавалися пропозиції по проекту районного у місті бюджету, проте вони були враховані не в повному обсязі.

Поряд з потребою у вищезазначеному програмному забезпеченні існує гостра проблема з необхідністю впровадження системи електронного документообігу. Дана система повинна відповідати сучасним вимогам до документообігу в Україні та забезпечувати обмін електронними документами між організаціями засобами системи електронної взаємодії. Наразі у виконкомі використовується система електронного документообігу «КАІ. Документообіг», проте вона встановлена лише на шести комп’ютерах загального відділу і, взагалі, більш є системою реєстрації документації, а не документообігом.

З метою підвищення якості роботи щодо захисту інформації у виконкомі районної у місті ради впроваджена система управління інформаційною безпекою відповідно до вимог стандарту ДСТУ ISO/IEC 27001:2015, про що свідчить висновок органу сертифікації систем управління ДП «Кривбас-стандартметрологія».

Ефективне функціонування системи управління інформаційною безпекою забезпечує надійність та безпечність функціонування процесів, захист інформаційних активів та ресурсів виконкому районної у місті ради від зовнішніх та внутрішніх загроз.

Відділом інформатизації забезпечується повне і своєчасне виконання заходів щодо упровадження змін до систем управління якістю та інформаційною безпекою.

Для подальшого підвищення ефективності діяльності виконкому районної у місті ради, активізації роботи щодо розвитку систем управління якістю та інформаційною безпекою на відповідність міжнародним стандартам проводяться внутрішні аудити.

У 2018 році для забезпечення безпеки інформаційних ресурсів та зменшення рівня ризиків у сфері інформаційної безпеки у разі виникнення надзвичайних подій було проведено ряд заходів, а саме: розроблено порядок використання працівниками інформаційних ресурсів; протоколи спільних дій з персоналом допоміжних служб третьої сторони у разі виникнення надзвичайних подій; порядок зберігання та видачі ключів від службових приміщень; порядок доступу персоналу допоміжних служб третьої сторони до приміщень виконкому районної у місті ради під час прибирання та у разі виникнення надзвичайних подій у неробочий час; порядок доступу до систем відеоспостереження та архівних відеозаписів; політику парольного захисту; забезпечено резервне копіювання найбільш важливих інформаційних активів.

Згідно з вимогами  ДСТУ ISO/IEC 27001:2015 у виконкомі районної у місті ради затверджено Політику парольного захисту.

Завданням цієї політики є встановлення стандартів створення сильних паролів, їх захист, зберігання і частоту зміни.

Політика парольного захисту регламентує організаційно-технічне забезпечення процесів генерації, зміни та припинення дії паролів у виконкомі районної у місті ради, а також контроль за діями працівників структурних підрозділів при роботі з паролями.

07 листопада 2018 року набрав чинності Закон України «Про електронні довірчі послуги» та Постанова Кабінету Міністрів від 19 вересня 2018 року № 749 «Про затвердження Порядку використання електронних довірчих послуг в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях державної форми власності», які дають можливість запровадити в Україні сучасні електронні методи ідентифікації особи.

Для роботи з державними інформаційними ресурсами (реєстри, бази, тощо), які за технологією потребують захищеного доступу з використанням кваліфікованого електронного підпису, з 01 липня 2018 року у виконкомі районної у місті ради використовуються захищені носії особистих ключів підписувачів.

Обробка інформації щодо підготовки заяв на реєстрацію підписувачів, скасування, блокування та поновлення кваліфікованого сертифіката відкритого ключа здійснюється за додержанням вимог законодавства про захист персональних даних. Обов’язки та повноваження щодо даної діяльності покладено на завідуючого відділом інформатизації.

У 2016-2017 роках усі працівники виконкому районної у місті ради отримали безкоштовні електронні цифрові підписи для заповнення щорічних електронних декларацій.

На даний час, враховуючи вартість захищених носіїв та електронних довірчих послуг, отримання ключів можливо тільки для виконання працівниками посадових обов’язків.

Відділом інформатизації ведеться облік особистих ключів та реєстр їх отримання. На сьогоднішній день у виконкомі районної у місті ради дійсні 123 ключі, в тому числі 23 на захищених носіях ключової інформації.

Ще одним чималим інформаційним активом виконкому є система відеоспостереження, яка теж потребує надійного захисту.

З метою забезпечення особистої безпеки працівників та інших осіб, які перебувають в приміщеннях виконкому районної у місті ради, та дотримання вимог громадського порядку, застосовується відео нагляд, який здійснюється з урахуванням вимог Закону України «Про захист персональних даних» та розпорядження голови районної у місті ради від 12 жовтня 2018 року № 291-р «Про затвердження Положення про порядок доступу до систем відеоспостереження та архівних відеозаписів у виконкомі районної у місті ради».

Системою відеоспостереження передбачено встановлення в будівлі внутрішніх та зовнішніх камер. Відеоспостереження ведеться постійно та відкрито. Інформація про ведення нагляду розміщена у вигляді інформаційних табличок у зонах видимості камер та при вході до приміщень виконкому районної у місті ради.

На даний час система відеоспостереження налічує три відеореєстратори та 44 відеокамери, з яких: сім зовнішніх, 23 камери встановлені у коридорах та холах будівлі, 11 – безпосередньо у робочих кабінетах та три камери у сессійній залі виконкому.

Постійне використання засобів обробки інформації та необхідність її захисту актуалізує питання «комп’ютерної грамотності» посадових осіб місцевого самоврядування  та організації безперервного навчання та оцінки навичок використання інформаційно-комунікаційних технологій.

З метою забезпечення компетентності та поінформованості персоналу, у  серпні 2018 року було проведено навчання посадових осіб виконкому районної у місті ради на тему: «Основи інформаційної безпеки. Захист інформації. Кібербезпека».

Забезпечення функціонування ефективної системи управління інформаційною безпекою, гарантує безпечність та надійність функціонування всіх процесів виконкому районної у місті ради, виконання вимог чинного законодавства України в частині захисту персональних даних, збереження найбільш цінної для виконкому та громадян інформації.

На сьогодні стан діяльності інформаційної безпеки виконкому районної у місті ради задовільний, тобто порушення цілісності та витік конфіденційної інформації відсутні, доступність інформації знаходиться на оптимальному рівні.

В сучасному інформаційному суспільстві стрімко поширюється ідея електронного урядування як способу організації діяльності влади за допомогою внутрішніх та зовнішніх інформаційних мереж. Одним із завдань, етапів
е-урядування, є інформування органів місцевого самоврядування про свою діяльність через інформаційні ресурси. У даному випадку мова йде про відповідні характеристики та можливості веб-сайту виконавчого комітету Саксаганської районної у місті ради.

З метою ефективної взаємодії органів місцевого самоврядування із суспільством у 2010 році створено офіційний веб-сайт виконавчого комітету районної у місті ради, на якому розміщена інформація про діяльність, компетенцію виконкому, публічні послуги, що надаються у виконкомі, наявність зворотнього зв’язку, можливість інтерактивного спілкування. У 2016 році було проведено його модернізацію з урахуванням сучасних тенденцій та форм висвітлення інформації.

У 2016 році на офіційному веб-сайті виконкому районної у місті ради розроблено розділ «Районна у місті рада», в якому висвітлюється вичерпна інформація відносно роботи Саксаганської районної у місті ради.

Протягом 2017 року створено новий розділ «Паспорти бюджетних програм», повністю оновлено інформацію у розділі «Довідник організацій».

Веб-сайт виступає практичною основою е-урядування, з’єднуючою інформаційною ланкою між виконкомом районної у місті радою та громадянами. Тому, вимоги до адміністрування веб-сайту повинні бути особливо жорсткими. Визначальним критерієм є якісне інформаційне наповнення сайту, яке має бути, з одного боку, повним, а з іншого – не містити зайвих відомостей, недоречних повторів тощо.

З метою дотримання зазначених вимог до наповнення веб-сайту розроблено Порядок, затверджений розпорядженням голови районної у місті ради від 06 липня 2016 року № 125-р «Про інформаційне наповнення офіційного веб-сайту виконкому».

Протягом останніх шести років спостерігається позитивна динаміка росту кількості відвідувачів офіційного веб-сайту виконкому Саксаганської районної у місті ради. У 2017 році веб-сайтом скористалося 58 701 чоловік, які переглянули 161 516 сторінок, а за 10 місяців 2018 року – 58 989 чоловік переглянули 163 856 сторінок, що вже більше, ніж за весь попередній рік.

Протягом 2017 року на офіційному веб-сайті виконкому структурними підрозділами було надано 1017 інформаційних матеріалів для їх оприлюднення. За 10 місяців 2018 року – 784 інформації.

Кількість відвідувачів, які переглядають сайт із мобільного пристрою, збільшується з кожним роком, тому офіційний веб-сайт виконкому районної у місті ради адаптовано для мобільних пристроїв. Також створено його версію для людей із вадами зору.

Найактуальнішим є впровадження на офіційному веб-сайті виконкому районної у місті ради елементів інтерактивності, тобто можливості направити звернення керівництву виконкому районної у місті ради або керівникам структурних підрозділів виконкому з сайту та одержати відповідь. Також громадяни мають можливість зареєструвати електронну петицію на сайті, яку, після набрання 1000 підписів, буде розглянуто на пленарному засіданні районної у місті ради. З моменту створення сервісу електронних петицій їх зареєстровано 14, жодна з яких не набрала достатньої кількості підписів.

Із розвитком інформаційно-комунікаційних технологій, соціальні мережі почали відігравати надзвичайно важливу роль у житті будь-якого суспільства. На сьогоднішній день вони є цілком відокремленими і повноцінними структурами, які є багатофункціональним та ефективним інструментом взаємодії з цільовою аудиторією.

Саме тому усі інформаційні матеріали, що надаються структурними підрозділами для оприлюднення їх на офіційному веб-сайті розміщуються і в соціальних мережах, таких як Facebook та Telegram.

Соціальні мережі надають дуже важливу функцію – можливість фіксації думки користувача. Адміністрація сторінок зацікавлена у цьому не менше від самих користувачів, адже це – шанс взяти на озброєння цікаві ідеї та отримати цінні поради, шанс порозумітися з реальною громадою, що стоїть за віртуальною спільнотою, дізнатись думку самої громади про роботу місцевої влади та дати їй можливість висловитись.

Відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» на офіційному веб-сайті виконкому розміщуються документи в системі обліку публічної інформації, а саме: розпорядження голови районної у місті ради, проекти рішень районної у місті ради та її виконавчого комітету, рішення районної у місті ради та її виконавчого комітету, а також регуляторні акти. У 2017 році в системі обліку публічної інформації було розміщено 2 812 документів, за 10 місяців 2018 року – 2 100 документів.