Виконавчий комітет Саксаганської районної в місті ради Офіційний вебсайт виконавчого комітету Саксаганської районної в місті ради

У чому різниця між зверненням громадянина, запитом/вимогою суб’єкта владних повноважень та запитом на інформацію?

Такі форми правовідносин, як звернення громадянина, запит/вимога суб’єкта владних повноважень та запит на інформацію різняться за правовими підставами, предметом, вимогами щодо форми та порядку оплати. Окрім того, потреба в розмежуванні форм правовідносин передбачена статтею 2 Закону України «Про доступ до публічної інформації», яка визначає, що цей закон не поширюється на відносини щодо отримання інформації суб’єктами владних повноважень при здійсненні ними своїх функцій, а також на відносини у сфері звернень громадян, які регулюються спеціальним законом.

Предметом звернення громадян є широкий спектр правовідносин – від реалізації своїх особистих прав і надання пропозицій щодо діяльності органів державної влади до оскарження неправомірних дій посадових осіб.

Предметом інформаційних відносин, в які вступають суб’єкти владних повноважень для отримання певної інформації, є виконання останніми своїх функцій.

Запит на отримання інформації має чітко визначений предмет: надання публічної інформації, якою володіє або повинен володіти її розпорядник. Зверненням громадян є викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги (ст.3 Закону України «Про звернення громадян»).

Запит на інформацію – це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні (частина перша статті 19 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Запит (вимога) суб’єкта владних повноважень – викладене в письмовій формі звернення або вимога такого суб’єкта про надання інформації чи виконання певних дій (утримання від дій) у зв’язку із виконанням суб’єктом звернення своїх владних повноважень.

До таких форм відносяться, зокрема: протест, припис, подання прокурора; ухвала суду про витребування певної інформації відповідно до процесуальних законів; депутатський запит тощо.

Окрім того, запит (звернення) суб’єкта владних повноважень завжди пов’язаний із виконанням таким суб’єктом своїх владних функцій. Разом із тим владні суб’єкти можуть отримувати інформацію від інших учасників інформаційних відносин не на підставі свого звернення, а на підставі обов’язку інших учасників інформаційних відносин їм таку інформацію систематично надавати.        

Тож, у разі оформлення громадянином листа до органу місцевого самоврядування, необхідно звернути увагу в першу чергу, які питання будуть порушуватимуться з урахуванням відповідного законодавчого акту. Наприклад, відстоювання своїх прав і законних інтересів, викриття недоліків у роботі, буде розгядатися як звернення громадянина, а якщо мова буде йти про надання публічної інформації, якою володіє або повинен володіти її розпорядник, як запит на інформацію. Варто також зауважити, що різняться строки розгляду даних документів. Зокрема запит на інформацію розглядатиметься у термін п’яти робочих днів, а звернення громадян – у 15 денний термін (термін може бути продовжено, але не більше 45 днів).